kolagen ucinky

Jak jíst a doplnit kolagen. A je to náhrada klasického proteinu?

  • čtení na 7 min.

Jak jíst a doplnit kolagen. A je to náhrada klasického proteinu?

Kolagen by se dal nazvat i proteinem mládí. Je totiž základní stavební jednotkou tkání, která představuje až 30 % všech bílkovin v těle a až 70 % bílkovin kůže. Inspirujte se našimi tipy pro příjem ze stravy a doplňků. Poznejte jeho výživový význam – právě kolagen je protein, který zdaleka není jen pro sportovce, ale pro všechny, dokonce i pro těhotné ženy, děti či důchodce.

Základní definice a význam

Kolagen je nejzastoupenějším stavebním proteinem našeho těla s poměrem až kolem 33 %. Je to v podstatě spojovací tkáň pro téměř všechny struktury v těle. Od vlasů přes svaly až po kosti, či dokonce hlavní orgány jako srdce, játra nebo plíce. Kolagen je složen z kompletního profilu důležitých aminokyselin, kde jde zejména o funkčnost vysoké dávky glycinu, prolinu a hydroxyprolinu. Právě tyto aminokyseliny nejvíce podporují hojivé a regenerační procesy v těle.

Naše tělo kolagen sice přirozeně produkuje, ale s narůstajícím věkem a průměrnou životosprávou se jeho produkce postupně snižuje. To vede k oslabení struktur buněk a projevům stárnutí. Hlavním rozdílem mezi kolagenem a klasickými proteiny, jako jsou syrovátkový, kaseinový nebo veganské alternativy, je právě hodnota vybraných aminokyselin.
To neznamená, že jiné proteiny jsou špatné, ale spíše to, že jsou určeny především pro anabolický účinek a podporu růstu nebo udržování svalové hmoty. Kolagen, jak se dočtete níže v sedmi klíčových benefitech, je určený zejména jako dlouhodobá výživa buněčných tkání.

Sedm benefitů užívání Powerlogy Collagenu

  1. Výživa kostí a kloubů: kolagen podporuje silnější, těžší a pevnější kosti. Obsahuje dvě stavební jednotky chrupavky, které je po každém cvičení nebo sportovním výkonu třeba doplnit.
  2. Regenerace tkání: kolagen protein dodá tělu aminokyseliny, které zajišťují kohezi, elasticitu a přímou výživu fascie.
  3. Revitalizace pokožky a vlasů: kolagen podporuje díky obsahu prolinu a glycinu hydrataci, zabraňuje prohlubování vrásek, udržuje elasticitu vaší pokožky i pevné vlasy.
  4. Hlubší spánek: kolagen protein užívaný před spánkem prohlubuje spánek, dodává arginin pro stimulaci uvolňování růstového hormonu a nutrienty nezbytné pro opravu tkání během spánku.
  5. Podporuje mozek: Powerlogy kolagen protein dodává glycin, neurotransmiter zapojený v motorických a senzorických drahách a také syntéze ATP.
  6. Zpomalování stárnutí: Powerlogy kolagen protein nahrazuje nezbytné bílkoviny, které věkem slábnou a rozkládají se, a zároveň přispívá k regeneraci a udržování svalové hmoty usnadněním syntézy kreatinu v těle.
  7. Podpora hojení výstelky žaludku a syndromu propustného střeva. Právě žaludek, trávení, podrážděné střevo a nesprávný mikrobiom jsou často největším problémem současnosti.

Nejčastěji kladené otázky k Powerlogy Collagen

O kolagenu, jeho významu, použití a různých detailech by se dalo psát i několik dní. Důležitější je však praxe, a tak přímo odpovídáme na vaše nejčastěji kladené otázky optimálního použití, skladování a podobně.

Jaký je původ, kde se vyrábí a má hodně kalorií?

Nejčastěji se můžete setkat s vepřovým, hovězím nebo rybím kolagenem. Osobně mi rybí příliš nevoní a z pohledu přínosu jsem vyhodnotil jako nejlepší ten hovězí. Důležitý je však původ – krávy se pasou na pastvinách a nejsou napíchané hormony, i výroba – kde se používají nejmodernější technologie hydraulizace a zpracování. Proto jsme vybrali dodavatele z Francie, který splňuje tyto standardy, a obsah aminokyselin je na výborné úrovni. Kolagen obsahuje kalorie pouze z bílkovin a přibírání se v dávce 1–2 PL denně opravdu nemusíte bát.

Můžu užívat kolagen, pokud jsem těhotná?

Ano, kolagen je, jako kdybyste jedli hovězí vývar, a náš kolagen neobsahuje žádné příměsi. Jedná se o čistý hydrolizovaný hovězí protein, který je klasifikován jako doplněk stravy. Optimální dávka se doporučuje od 8–10 g denně.

Je třeba, aby kolagen obsahoval vitamín C, a proč není ve vašem produktu obsažen?

Podle našich poznatků je dobré, pokud člověk přijímá s kolagenem i vitamín C. Ale není dokázáno, že tělo bez něj kolagen nevstřebá. Funguje to tak, že pokud máte v těle vitamín C a jedli jste na oběd potraviny, které tento vitamín obsahují, tak tělo bez problému vstřebá, když si odpoledne dáte lžíci kolagenu. Zároveň nám při natural kolagenu v rámci vývoje produktů šlo v první řadě o čistotu a kvalitu kolagenu a většina nabízených řešení s fortifikovaným vitamínem C byla horší kvality a mnohem horšího profilu aminokyselin.

Pro koho je kolagen dobré používat? Je to jen pro aktivní sportovce?

Kolagen je vhodný pro každého v rámci komplexní a plnohodnotné výživy, protože jde o nejzastoupenější protein v těle, který je základem pro obnovu chrupavek, kloubů, šlach a regeneraci tkání. Je vhodný dokonce i pro těhotné ženy, děti a důchodce. Samozřejmě nároky starších lidí, lidí v regeneraci tkání po operaci a sportovce jsou větší.

Kolik je potřeba kolagenu denně, aby to fungovalo?

Potřeby jsou individuální, protože nemůžeme přesně vědět, v jakém stavu je vaše tělo a životospráva. Každopádně vědecká literatura doporučuje optimální dávku 8–10 g denně, která se dá statisticky aplikovat na většinu lidí hledajících podporu výživy tkání.

Pokud preferuji vegetariánství či veganství, tak tento kolagen není pro mě. Jaké mám možnosti?

Ano, respektujeme lidi s rozhodnutím eliminovat živočišné produkty, ale v kolagenu je to problém. Nenašli jsme ještě kompletní a kvalitní doplněk, který by splňoval profil aminokyselin a kvalitativní standardy. Právě příjem kolagenu je největší výzvou při vybalancované a vyladěné vegetariánské stravě. Není to nemožné, ale vyžaduje to znalosti a specifické kombinace, zdroje řas apod.

Obsahuje Powerlogy Collagen umělá sladidla, cukry nebo jinak řečeno splňuje standardy keto a low carb stravování?

Tady máme dobré zprávy, a jak ze složení vidíte, kolagen je čistý protein bez přidaných sladidel a dochucovadel. Zároveň obsahuje 0 % lepku, laktózy i cukru, a tak perfektně zapadá do keto i low carb.

Jak si nejlépe v životosprávě zachovám nebo ještě i posílím přirozenou produkci kolagenu?

Tak jako s jinými zloději zdraví a energie, tak i tady jde zejména o eliminaci nespavosti, kouření, obsahu škrobů a cukru ve výživě. Potom o individuální eliminaci zánětotvorných potravin, vysokého stresu, nadměrného opalování, příjmu volných radikálů, nedostatku vitamínu C a polyfenolů ve výživě.

Reference vědeckých výzkumů o účincích suplementace kolagenovými peptidy:

Prejsť na Powerlogy kolagén

Komentáře

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Zatím tady nejsou žádné komentáře.

Nejnovější informace ze světa funkčních potravin

Odebírejte Powerlogy newsletter a získejte -7 % na první nákup