Nejrizikovější potraviny pro histaminiky a nejčastější otázky

Nejrizikovější potraviny pro histaminiky a nejčastější otázky

V našem prvním článku o histaminové intoleranci jsme se již letmo zmínili o některých potravinách s vysokým obsahem histaminu, ale řekli jsme si, že si to zaslouží komplexnější přehled. Odpovídáme také na nejčastější otázky týkající se potravin, které jsou pro pacienty s touto diagnózou většinou matoucí.

Článek obsahuje také kupón na 10% slevu při nákupu balíčku Powerlogy Histamine Friendly Pack. Tento balíček je určen speciálně pro histaminiky a obsahuje BIO máslo ghí, bezlepkovou granolu a bio kešu krém s kokosem.

Čeho se vyvarovat?

  • Rozhodně polotovarům!
  • Dále jsou to fermentované potraviny – zrající sýry, kysané mléčné výrobky (kefír, jogurt, brynza…), uzeniny, kynuté pečivo, kvašená (fermentovaná) zelenina, přezrálé ovoce nebo nahnilá zelenina (nestačí vykrojit kousek, histaminikům už to může škodit), octy (balzamikový, jablečný, vinný…) a výrobky z nich, jako je hořčice, kečup, víno (zejména červené), pivo.
  • Potraviny, které přirozeně obsahují více histaminu – rajčata, špenát, avokádo, lilek.
  • Silným alergenům – jahody, citrusové plody, ananas, nekvalitní čokoláda a kakao.

NICMÉNĚ! Potraviny z posledních dvou kategorií není nutné vyřazovat trvale, mnoho histaminiků je po určité době v malém množství dobře snáší. Nemusí je snášet každý, stejně jako všechny uvedené potraviny. Důležité však je nebát se zkoušet a testovat. Možná zvládnete hrst čerstvých listů špenátu a 2-3 cherry rajčátka z vlastní zahrádky, ale jahody už ne. Možná zvládnete 2-3 jahody ze zahrádky, ale rajčata zůstanou naprostým tabu. Je to velmi individuální, záleží především na množství, kvalitě, kombinaci s jinými potravinami, ale také na individuálních přidružených onemocněních člověka.

Například bobulovité ovoce a pistáciový krém se skvěle doplňují. Vyzkoušíte náš HIT friendly recept na burrito s kolagenem?

Potraviny z druhé skupiny jsou velmi sporné. Není však také pravidlem, že je histamin nikdy nemůže jíst ani v malém množství. Mnozí po čase zvládnou vlastní kváskový chléb upečený doma, malé množství kvalitního jablečného octa na zálivku salátů nebo čas od času kousek italského prosciutta. Tyto potraviny bychom však doporučili pouze pokročilejším. Histaminikům, kteří již znají své tělo a zdraví natolik, aby dokázali odhadnout, kdy si je mohou dovolit.

O první skupině pravděpodobně nemusíme mluvit. Vyhýbání se polotovarům se doporučuje i zdravým lidem bez intolerancí. Špatný životní styl a nekvalitní potraviny jdou v dnešní době ruku v ruce s intolerancemi.

Stále jsme nezodpověděli všechny otázky týkající se jídla a HIT? Odpovíme na ně nyní.

Je pravda, že by se při HIT nemělo jíst maso?

Ne, není to pravda! Pouze maso, které je nekvalitní a nepochází z ověřeného zdroje, by se nemělo konzumovat. A už vůbec ne maso, které bylo několik dní v chladu a leželo v chladicích boxech supermarketů. Pro „normálního“ člověka je dva dny staré kuře v lednici stále čerstvé, pro histaminika už tolik ne.

Vyzkoušejte ořechové kuře – recept určený speciálně pro všechny histaminiky.

Je pravda, že při HIT je nutné vyloučit lepek?

Částečně ano, částečně ne. První měsíc eliminační diety se doporučuje vyloučit lepek. Poté se používá pouze pšeničná mouka, protože pšeničný lepek je považován za spouštěč. Histaminiky však běžně používají špaldu, žito nebo oves. To samozřejmě neplatí, pokud trpíte celiakií nebo vám byla diagnostikována nesnášenlivost lepku. Pokud vám však nedělá problémy, není důvod lepek stoprocentně vylučovat. Doporučujeme však, aby každý, ať už histaminik nebo kdokoli jiný, snížil množství lepku ve své stravě. Snížení příjmu lepku považujeme za jeden z klíčů k lepšímu zdraví a silnějšímu životu. Proto se můžete spolehnout, že všechny naše potraviny jsou bezlepkové.

A co mléčné výrobky?

Zmínili jsme se o fermentovaných mléčných výrobcích. Ano, ty musíte vyloučit. Pokud však nemáte problém s bílkovinou kravského mléka (kaseinem), kvalitní nezralé mléčné výrobky jsou z hlediska histaminu naprosto v pořádku. Stejně jako v případě lepku je třeba alespoň první měsíc vyloučit mléčné bílkoviny. Jedná se totiž o jeden z hlavních alergenů a je třeba zjistit, zda právě to nezpůsobuje histaminikům potíže. To by z ní vedle HIT udělalo přidruženou nemoc, ale o tom jsme již psali. Ale například takové máslo ghí neobsahuje kasein ani laktózu, takže je velmi vhodné pro lidi, kteří mají přidruženou alergii na kasein nebo laktózu. Ideální jako kvalitní tuk na vaření.

Vyzkoušejte balíček Powerlogy Histamine Friendly Pack navrhnutý speciálně pro histaminiky. S pomocí autorky článku Paťky, která se léta zabývá histaminovou intolerancí, jsme pečlivě vybrali bio máslo ghí, bezlepkovou granolu a bio kešu krém s kokosem. Použijte kupon s kódem histaminefriendly10 a kupte si tento balíček s 10% slevou.

Lze jíst vejce s HIT?

Samozřejmě. Opět jen připomínka o alergiích, takže první měsíc vylučujeme vejce, lepek a mléčné výrobky, ale není důvod je vylučovat dlouhodobě. Jediné, na co je třeba dávat pozor, je čerstvost, zdroj (asi jako u všeho) a stupeň propečení. V žádném případě histaminik nepoužívá syrový vaječný bílek (např. v dezertech, jako je tiramisu, nebo na zdobení perníčků). Pokud máte pocit, že vám vejce zatěžují žaludek, doporučujeme vyzkoušet křepelčí vejce, která jsou obecně stravitelnější.

Jak je to s rybami a HIT?

Ryby jsou důležitým zdrojem omega mastných kyselin, to jistě víte. Jsou však také náchylné ke zkažení, proto je obzvláště důležité znát jejich zdroj a zejména jejich čerstvost. Po ulovení je nejlepší rybu očistit a zmrazit. U chlazených ryb je třeba dbát na opatrnost, a pokud ano, vybírat celé ryby, hlídat je a kontrolovat jejich čerstvost. V našem hlavním městě již existuje několik zdrojů, díky nimž lze získat i kvalitní chlazené ryby. V menších městech zkuste vyhledat místní hobby rybáře. Ořechové krémy jsou také vynikajícím zdrojem omega mastných kyselin. Doporučujeme zejména naše mandlové „máslo“. Chutná božsky a díky svému čistému složení je vysoce funkční potravinou.

 

S Paťkou, autorkou článku, jsme připravili také video recept na rychlou funkční snídani. Ovocná kaše s MCT olejem je vhodná pro všechny výše uvedené skupiny intolerancí!

Byla zmíněna mražená ryba… Mohou tedy histaminiky také mražené potraviny?

Proč by nemohli? Naopak. Pro HIT je nejvhodnější formou zmrazení. Nicméně! Je třeba se mít na pozoru před komerčními mraženými potravinami – mohou obsahovat zbytečně přidané látky, nemusí pocházet z ověřeného zdroje atd. Pokud však zmrazíte vlastní maso, které jste si ten den koupili čerstvé, nebo v létě zamrazíte vlastní ovoce a zeleninu, jedná se o bezpečný způsob uchování potravin. Po zmrazení se histamin netvoří. Je však důležité si uvědomit, že již vytvořený histamin se zmrazením nezničí. Uvedu příklad: pokud zmrazíte maso, které jste koupili v supermarketu a které tam leželo 2-3 dny, histamin se v něm již vytvořil. Zmrazení ho tedy nezničí.

Doufáme, že vám dnešní přehled pomohl. Pokud máte pocit, že jste nedostali odpověď na žádnou z vašich otázek, navštivte blog naší ambasadorky Paťky – hitjezdravozit.sk – kde najdete další informace.

Nezapomeňte na kupon histaminefriendly10 a kupte si Powerlogy Histamine Friendly Pack s 10% slevou.

Komentáře

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Zatím tady nejsou žádné komentáře.

Nejnovější informace ze světa funkčních potravin

Odebírejte Powerlogy newsletter a získejte -10 % na první nákup