Co je to MCT olej a jak ho nejlépe využít pro více energie

  • čtení na 10 min.

Co je to MCT olej a jak ho nejlépe využít pro více energie

Proč patří MCT tuky mezi jeden z nejefektivnějších zdrojů energie pro naše tělo a mozek? Jaký je rozdíl v metabolismu MCT a jiných tuků a jak je správně zakomponovat do výživy? A kolik MCT je vlastně v běžném kokosovém oleji? Poznejte nejlepší benefity a eliminujte možná rizika.

Definice MCT tuků, v současnosti jedními z nejvyhledávanějších doplňků výživy

Zřejmě se ptáte, co vlastně zkratka MCT znamená. „Medium Chain Triglycerides“ v nezkrácené verzi pochází z angličtiny a jedná se o speciální formu tuků se středně dlouhým řetězcem. V přírodě je nejvíce v kokosu, respektive kokosovém oleji. V něm je však jen maximálně okolo 20% čistých MCT tuků (C-8 + C-10). Zbytek tvoří kyselina laurová C12 a další mastné kyseliny C14-C20, které se již za MCT nepovažují a metabolicky se chovají jinak. Pokud máte základy anglického jazyka a všimli jste si slovíčka Medium – jako střední délka řetězce, tak z tohoto pohledu v tucích rozlišujeme 3 druhy podle délky řetězce.

  1. SCT (short chain – krátké řetězce): mateřské mléko, pravé máslo, ghee, poctivé, ideálně čerstvé a co nejvíce tučné ovčí, kozí, ale i kravské mléko a vybrané produkty.
  2. MCT (medium chain – střední řetězce): mateřské mléko, kokosový olej, poctivé, ideálně čerstvé a co nejvíce tučné ovčí, kozí, ale i kravské mléko a vybrané produkty.
  3. LCT (long chain – dlouhé řetězce): omega-3,6,9 mastné kyseliny, rostlinné oleje (skoro všechny!), margaríny, ztužené tuky na pečení, majonéza, vlašské ořechy, masné výrobky a tedy tuk v nich.

Pozor! V příkladech jsem uvedl komplexní potraviny, které stále obsahují mix makronutrientů a tedy jen vybrané procento obsahu vybraných tuků (SCT, MCT, LCT). Ve výživě jsou potřeba všechny a neznamená to, že hůře stravitelné tuky jsou špatné. Nicméně je rozdíl zda si dáte Omega – 3 sardinky nebo Omega -6 hranolky v oleji.

MCT jako extrahovaný a destilovaný doplněk výživy tak patří k nejrychlejší formě tukové energie s rychlým trávením.

MCT olej byl poprvé vyroben v 50. letech minulého století farmaceutickým průmyslem pro pacienty, kteří mají problémy s trávením běžného tuku. V dnešní době je stále používán v medicíně, ale stal se také populárním doplňkem výživy pro sportovce a v podpoře mentálního výkonu a výživy mozku přes produkci ketonů.

Je zařazen nejen k spalovačem tuků, ale zejména k exogenním ketonům a tedy doplňkem podporujícím nízkosacharidový až ketogenický přístup k životosprávě.

Laicky řečeno, díky MCT se váš mozek cítí podobně nabitý energií jak kdyby jste si dali cukry, avšak nevzniká vám následně „cravings“ (žádostivost) a vlivy na metabolické procesy v organismu jsou radikálně odlišné.

Rozdíl mezi MCT a kokosovým olejem?

Možná jste zachytili v médiích tendenční zprávy o škodlivosti kokosového oleje a máte z něj obavy. Nevadí, doporučuji kriticky si prostudovat vysvětlení toho, kdy vám může kokosový olej opravdu škodit, které jsem sepsal do tohoto článku.

Nebo si ho jednoduše nekupujte a preferujte olivový olej, ghee nebo vepřové sádlo. Ve výživě vám chybět nebude, není kritický a stejně to platí i o MCT oleji.

Avšak pro opravdu dost seriózní benefity myslím, že právě MCT tuky stojí za to minimálně vyzkoušet. Na jejich významu pro vylepšenou životosprávu se dokonce shodnou vědci a odborníci z různých výživových táborů. MCT se totiž metabolizují velmi rychle a bez zátěže trávení a slinivky přímo v játrech, kde následně za vybraných podmínek vědí urychlit tvorbu ketonů.

Více detailů o trávení MCT tuků a rozdíly ve srovnání s kokosovým olejem v tomto článku.

MCT v destilované formě mají unikátní vlastnost aktivace tvorby ketonů, díky čemuž víte efektivněji začít spalovat tuky i bez potřeby delší a náročné adaptace na tukový metabolismus a nízkosacharidovou až ketogenickú stravu. MCT olej se tak považuje za jeden z nejefektivnějších zdrojů energie a doplněk výživy nejen pro tělo, ale hlavně pro mozek. Jeho metabolická dráha je velmi rychlá a bez zátěže žlučníku se v játrech konvertuje přímo na ketony, které za vybraných podmínek dokáží výborně dodat energii pro mozek.

Ze současných nových poznatků o metabolismu a ketonech vyplývá, že ketony jsou efektivnějším zdrojem energie pro mozek jako glukóza. (Viz reference na konci článku)

Využití MCT oleje v praxi a na co si dát při výběru pozor

Ze všech tuků se nejefektivněji přeměňuje na ketony právě kyselina kaprylová (C8), která tvoří asi pouze 6% kokosového oleje. Většina MCT olejů na trhu je směsí C8 a C10 v různých poměrech, kde se v těch méně kvalitních najdou i zbytky ostatních tuků, případně nějaké zbytky jiných látek (nečistot) po zpracování oleje.

Problematické v kvalitě jsou často zejména práškové formy, které obsahují i glukózu a cukry a různé dextriny nebo formy oleje vyráběné z palmového tuku. V portfoliu Powerlogy, ale najdete jen mnou osobně garantovanou kvalitu vyráběné z certifikovaného kokosového oleje v Holandsku, Německu, nebo Švýcarsku. Velmi čistou směs C8 / C10 (70: 30), ale i extra silný 100% C8 MCT.

Super na MCT oleji je, že je v chuti zcela neutrální bez aroma kokosu nebo čehokoliv. Má tak opravdu všestranné využití a lze jej přidávat do kávy, smoothies, shaků, salátů, polévek, či domácích dezertů pro snižování příjmu cukru a více kvalitní energie a podporu flexibilního tukového metabolismu. Je ideální i do zálivek na saláty, k sushi, či například do pesta.

MCT olej je nenáročný na skladování, nevyžaduje si ledničku jen tmavé místo. V dávkování je doporučená optimální dávka pro běžného muže i ženu 50-80kg bez extrémní sportovní zátěže 10 – 15 ml do nápoje nebo jídla, jeden až dvakrát denně.

MCT olej nejvíce využívají lidé pro podporu mentálního výkonu, náhradu krátkodobé energie z cukrů, při přechodu na low-carb až ketogenickú stravu nebo sportovci pro extra energii a zrychlenou regeneraci.“

5 hlavních benefitů MCT oleje

  1. 100% kokosový původ a čistota složení bez chemie a přídavků
  2. Spolehlivá a rychlá energie pro mozek bez zátěže trávení
  3. Extra podpora energie pro sport a vysoký fyzický výkon
  4. Přibližně až 10 krát větší efektivnost tvorby ketonů ve srovnání s kvalitním kokosovým olejem
  5. Univerzální všestranné využití do jídel i nápojů, bez aroma a přídavků

Extra benefit pro fajnšmekry: MCT jako neutrální tuk je výborným nosičem chutě a umí ji dokonce zintenzivnit. Vyzkoušejte si skořici, kakao, vanillku, nebo i jiné koření jako chilli, či kurkumu rozpustit v MCT a přidat do jídla.

3 doporučení jak začít s MCT

I když jste si přečetli všechny nejlepší doporučení a benefity, stejně máte své návyky a možná stále nevíte jak si to máte dát, abyste vyzkoušeli, zda ten MCT olej opravdu funguje pro mozek jako ten „redbull“. Z tohoto pohledu doporučuji jednu z následujících možností.

1. Nahradit snídaně kávou, kakaem nebo kurkumou s MCT

Osobně mi přístup k částečnému hladovění za pomoci ranní kávy s máslem a MCT změnil produktivní život. Každopádně tak doporučuji prostudovat si tento přístup a vyzkoušet změnit přístup k snídani během pracování dní. Více detailů v tomto článku a jednoduchý recept zde.

  • Power Coffee čistá káva 200ml
  • Pravé kravské máslo 80% nebo ghee- 15 g (1 PL)
  • MCT olej – 15 ml (1 PL)
  • Skořice nebo pravé kakao – 5 g (1 ČL)

Vše teplé pořádně rozmixovat tyčovým mixérem do krásného hustého frappuccina.

2. Nahradit snídaně nízkosacharidové shake nebo smoothie s MCT

Pokud přece jen potřebujete cítit, že jste něco snědli a žádá se vám i protein, tak doporučuji MCT zakomponovat do ranního proteinového shake-u. Nebo i nějakého vašeho oblíbeného smoothie. Pozor jen na množství cukrů, ovoce a sladidel abyste se drželi v principu Low-Carb pod 20% čistých cukrů v obsahu.

  • Kefír 200ml
  • Collagen- 15 g (1 PL)
  • MCT olej – 15 ml (1 PL)
  • Pravé kakao nebo skořice – 10 g (1 ČL)
  • Borůvky, 1/2 banánu, ostružiny, jahody, nebo domácí džem z nich na dochucení

3. Zakomponovat MCT do salátu bez chleba, rýže a těstovin

Pokud si uděláte salát tak ho víte mít krásně bez zbytečných škrobů, příloh a cukrů. Pokud si k olivovému oleji přidáte MCT, nebo dokonce si uděláte jen salát s MCT, tak vám může výborně sloužit pro okamžitou a stabilní energii a zajistit sytost.

Jakékoliv otázky na MCT olej

Pokud má být tento průvodce MCT olejem kompletní, tak nejlépe bude pokud přidáte vaše otázky nebo i zkušenosti do komentářů, kde pro vzájemné učení a co nejlepší využití můžeme sdílet informace jako například to, zda je olej vhodný pro těhotné ženy, kojící matky, důchodce, či mladé školáky na prvním stupni.

V základě odpověď na tuto otázku je ANO s tím, že je to v podstatě potravina jako olivový olej. Každopádně individuálně si třeba vyladit adekvátní dávku, protože na lačno může někomu MCT olej způsobit rychlé pročištění střeva nebo křeče. 🙂 Vždy však záleží na dávce a kombinaci a proto se doporučuje káva míchat se smetanou, kokosovým mlékem nebo máslem.

Děkuji za vaše podněty a ať vám MCT slouží pro kultivaci vaší Human Power každý den. Mně jistým způsobem výrazně změnil život a to zejména přes cestu k lepší výživě mozku a eliminaci cukru a hladu.

Dušan Plichta
zakladatel Powerlogy a tvůrce funkčních potravin čisté chuti

Reference a vybrané zdroje:

Komentáře

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Zatím tady nejsou žádné komentáře.

Nejnovější informace ze světa funkčních potravin

Odebírejte Powerlogy newsletter a získejte -7 % na první nákup